Ernæring, amning og MME

27. juli 2010

Alder:
4 mdr.

Ernæring, amning og MME

Hej Helen :)

Det er lang tid siden jeg har skrevet til dig, men nu har jeg brug for dine gode råd igen.
Lille Stian blev født i marts og er simpelthen bare det sødeste væsen fuldstændig modsat sin storesøster som var lidt af en diva fra starten ;))

Storesøster har givet os en masse god erfaring så det har været en nydelse og blive forældre anden gang. Jeg har haft et rigtig godt ammeforløb indtil nu, hvor jeg lidt overvejer om jeg skal blive ved.

Stian er gennem den sidste 1-1½ måneds tid blevet meget opmærksom på omverdenen og det er selvfølgelig gået udover amningen på den måde at han ofte ikke kan koncentrere sig om at "fuldføre" en amning, der skal meget lidt til at forstyrre ham. På nuværende tidspunkt skal jeg næsten tvinge/lokke ham til og tage brystet. Nogle gange er jeg nødt til at gå rundt og amme, imens så glemmer hvor sur han er og "lokkes til og sutte" mens han kigger interesseret rundt.

Nogle gange bruger jeg en sut til han falder til ro og vupti så propper jeg brystet ind uden han opdager det :)) men nu gider jeg næsten ikke mere og tænker om det er det hele værd. Det er specielt irriterende hvis der er dage hvor vi skal en masse f.eks ud og besøge venner, børnefødselsdag eller som til hans barnedåb hvor han tog brystet 2 gange på 18 timer og jeg synes absolut ikke jeg var stresset.

Jeg går ud fra han er sulten og måske ikke får næring nok af min mælk så vi er igang at introducere mad og er oppe på 2 måltider om dagen grød med frugttopping og grønsagsmos + vand af kop. Jeg prøver amning før og efter ...

Annonce

... men det er så sjældent han har interesse... Han ammes 2-4 gange i tidsrummet 21 - 06 uden problemer men om dagen går det ikke så fantastisk, men han skal jo have en vis mængde mælk og det frustrerer mig, at han strejker med amning i dagtiden og hellere bare vil have vand af kop - det elsker han men der er bare ikke megen næring i vand.....

Idag har jeg forsøgt MME på flaske men han gider det ikke men sutter ivrigt hvis der er vand i flasken :)) Jeg forsøger selvfølgelig igen og tror på det lykkes før eller senere. Men jeg overvejer og fortsætte amning aften, nat og tidlig morgen men MME + skemad resten af døgnet. Jeg føler ikke jeg har så meget mælk, så måske skal jeg bare springe ud i nedtrapning nu.

Hvem ved om ikke nætterne måske bliver lidt tålelige igen, fordi i øjeblikket vågner han meget. Han kan være vågen 1-2 gange om natten hvor han vil underholdes op til 1½ time og det gider jeg ikke.... i morges klokken 5 var det så galt han vækkede min store på snart 3 år og hun gik frivilligt ind til sig selv og sov videre fordi lillebror larmer :)))

Har brug for at høre hvordan jeg skal gribe det an? Hvor meget mad og MME skal jeg op på ? Og hvad hvis jeg bare ikke kan få ham til at spise MME, hvad gør jeg så? Min egen mor siger, jeg også var meget svær og få til at spise, da jeg var lille, så det er lidt en trøst at høre, at det måske er gået i arv og bliver bedre med tiden :))

Han trives ellers godt altid i godt humør og udvikler sig aldersvarende :)

Tak for en supergod brevkasse glæder mig at høre fra dig :))

Stians mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor